reklama

Prečo podporujem štrajk učiteľov

Kritická situácia slovenského školstva nie je zďaleka iba súčasným trendom, alebo dôsledkom postkomunistického vývoja spoločnosti. Naopak. Ja tvrdím, že zlý systém bývalého komunistického školstva sa nepodarilo vôbec zreformovať,

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

pretože na jeho čele boli vždy ľudia, ktorí buď boli poddanými služobníkmi bývalého režimu, alebo otázkam školstva celkom nerozumeli, alebo boli pod tlakom permanentného nedostatku financií, čo bránilo presadiť akúkoľvek vylepšenú formu fungovania slovenského školstva. Samozrejme politika riadiaca sa iba prieskumami verejnej mienky nevygenerovala ministra s víziou a vedomím, že sa jedná o investíciu do budúcnosti, o investíciu neprinášajúcu okamžitý zisk.

Ak analyzujeme fungovanie školstva za komunizmu, musíme mať na pamäti politickú angažovanosť každého pedagogického pracovníka, veď nie nadarmo komunistický režim verejne vyhlásil učiteľa za avantgardu ideologického boja. Poctivá, oddaná pedagogická služba sa pozvoľne strácala s odumierajúcou vrstvou starých pedagógov, ktorých morálka pamätala ešte staré dobré časy a láska k práci so študentmi prinášala mnohokrát finančne neocenenú obetu. Mám pred očami starých pedagógov možno ešte z prvej republiky, ktorí svojim jedinečným vystupovaním a metódami práce stimulovali študentov k poctivej príprave a silou svojej osobnosti priviedli mnohých k dobrým výsledkom. Osemdesiate a deväťdesiate roky komunistického školstva boli silne poznačené ateistickou výchovou, čo zanechalo stopy aj v dnešnej dobe. Školské komisie skúmali rodinné zázemie každého žiaka pred prijatím na stredné a vysoké školy a tí, ktorí mali záznam o návšteve náboženskej výchovy sa automaticky považovali za nepriateľov socialistického zriadenia. I napriek dobrým výsledkom sa mnohí z nich uplatnili vďaka Božiemu zásahu a ochrane, ktorú im nakoniec poskytla ich viera. Bola som svedkom mnohých rozhodnutí, keď vynikajúce študentky nepokračovali v štúdiu na vysokej škole z obavy, že je to úplne márne. Nehovoriac o štúdiu jazykov, ktoré bolo stále iba v rovine pasívnej znalosti, nakoľko kontakty s cudzími krajinami neexistovali a možno pár učiteľov nemeckého jazyka mali šancu stáže v bývalej NDR.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 I keď boli už vtedy snahy reformovať socialistické školstvo, dostať ho do uspokojivého stavu sa nikdy nepodarilo. Reformy prebehli implementáciou nových učebníc a školenia o nových vyučovacích postupoch sa utopili v narastajúcej ľahostajnosti a povrchnosti socialistickej morálky. Šialená administratíva, riadené myslenie, prikázané „výchovné ciele“ nadradené nad odborným vyučovaním, prevažovali. Stará kantorská morálka, ktorá úzko súvisela so stáročnou tradíciou kresťanského školstva, sa načisto vytratila.

Do takto devalvovaného priestoru vstúpila nová postkomunistická generácia učiteľov a študentov. Učitelia starej socialistickej školy nasávali novú slobodnú atmosféru v školstve podľa svojich predstáv. Vznikli rôzne typy škôl, medzi nimi o svoje pozície bojovali aj cirkevné školy. Budovali na nulových základoch. Túžba po slobodnom školstve zahnala do kúta všetky ťažkosti a prekážky, začínalo sa na zelenej lúke, ale nadšenie robilo zázraky. Postupne sa učitelia oslobodzovali od enormnej administratívnej záťaže, podporovali kreativitu študentov, viedli ich k slobodnému vyjadrovaniu názorov, to všetko tu pred tým nebolo. Organizovali sa študijné pobyty v zahraničí, prichádzali na pomoc lektori z USA a iných západných krajín a tak sa naše školy stále viac otvárali svetu. Postupne však došlo k návratu administratívnej záťaže, veď inšpektori a riadiaci pracovníci zostali tí istí ako za bývalého režimu. Aj sami učitelia pociťovali mnohokrát slobodu ako záťaž a vybehané chodníčky z minulosti im viac vyhovovali. Školstvo nebolo schopné sa transformovať, vznikali rôzne univerzity ako huby po daždi, pričom kvantita predčila kvalitu. Finančne podcenení učitelia strácali motiváciu a záujem vyšších miest o školstvo sa vytratil. Školstvo sa stáva v súčasnosti obeťou rôznych vládnych stratégií, ktoré vnucujú školám nevhodné amorálne metodiky a vyčleňujú na tento účel aj finančné prostriedky. Nekontrolovaná manipulácia s dotáciami (minister dotuje súkromníka), zlé vybavenie škôl a podhodnotené platy učiteľov burcujú na poplach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vážme si možnosti slobodnej spoločnosti. Vážme si to, že je tu niekto, kto sa zdvihne od počítača a TV obrazovky a upozorňuje na nedostatky. A že sú to práve pre občiansku spoločnosť najpotrebnejšie rezorty ako je zdravotníctvo a školstvo, by nemalo nikoho nechať na pokoji. Alebo sa staneme súčasťou indiferentnej masy, ktorá reflektuje iba na uspokojovanie vlastných potrieb? Veď staré známe „čo ma nepáli, nehas“ je už súčasťou našej národnej tradície. A práve na našu ľahostajnosť sa spolieha Róbert Fico a celá vládna garnitúra. A k tomu, že sa všetko dá jednoducho zamiesť pod koberec, sme im už my všetci dali nejednu príležitosť.

Dagmar Babčanová

Dagmar Babčanová

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Sledujem spoločenskú situáciu a cítim vnútornú potrebu sa k niektorým veciam vyjadriť. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu