Jednoducho sa riadia svojim vlastným svedomím. Problém falošného chápania „svojprávnosti svedomia“ podľa mňa značne ohrozuje referendum o rodine. Už aj preto, že rodina je nerozlučne spätá s pojmom kresťan. Sú dve možnosti: kresťan a rodina alebo zle pochopená viera.
Peter Egger nemecký autor mnohých publikácií a kníh s kresťankou tematikou nazýva fenomén „uvedomelosti svedomia“ ako veľké ohrozenie viery a morálky kresťana. Súčasná teológia hovorí neustále o dozretom, uvedomelom kresťanovi, ktorý sa má rozhodovať podľa vlastného svedomia. V praxi to však žiaľ vedie k tomu, že kresťan v mene svojho svedomia rozhoduje o tom, či pôjde v nedeľu do kostola, či žije vo zväzku bez svadobného obradu, či sa druhý krát ožení, či použije antikoncepciu, či súhlasí s umelým potratom alebo eutanáziou, či je viazaný učením cirkvi alebo ho odmieta, v konečnom dôsledku teda rozhoduje o tom, či pôjde na referendum alebo nie. „Uvedomelý kresťan“ si v mnohých prípadoch udáva sám mieru viery a morálky, čo vedie k tomu, že kresťania v mene svojho vlastného svedomia zaujímajú stanoviská nekorešpondujúce s učením Cirkvi. Desatoro Božích prikázaní sa stáva zoznamom ponúk, ktoré môžu ale nemusia plniť. Výsledok takejto „svojprávnej“ viery a takejto „svojprávnej“ morálky je veľké prispôsobenie sa duchu sveta a obrovská redukcia kresťanskej morálky. Takáto morálka nemá už vlastne s kresťanskou morálkou nič do činenia a niet rozdielu medzi kresťanom a svetským človekom.
Druhý pohľad je pohľad kresťana, ktorý „je vo svete, ale nie zo sveta“. Má zmysel pre spoločné dobro a stálym kontaktom so Slovom Božím dokáže rozlišovať zlo od dobra. Spytovaním svedomia konfrontuje svoje skutky a postoje s učením Cirkvi. Chyby a pády Cirkvi sú jeho vlastnými pádmi, pretože Cirkev miluje a spolucíti s ňou. Cirkev je rodinou a rodina je základnou bunkou cirkvi. Akákoľvek rodina jedného muža a jednej ženy, ako nám to hovorí Božie slovo a tradícia, i keď trpí pod rôznymi deštrukčnými vplyvmi, v cirkvi nikdy nie je stratená. V cirkvi má každá rodina nádej, pretože sa v nej zjavuje sám Kristus a chráni ju zvláštnym spôsobom.
Uvedomme si, že slovo rodina je od slova rodiť. Jej reprodukčná funkcia nesmie byť narušená zvrátenými modelmi a neprirodzenými technikami. Tradičná rodina bola, je a bude jediným prostriedkom na zachovanie ľudského rodu a preto právo ísť potvrdiť túto pravdu a odpovedať na všetky tri otázky je povinnosťou každého uvedomelého kresťana. Napokon jasne nám hovorí Druhý vatikánsky koncil v Deklarácii o náboženskej slobode rodiny: „Každej rodine ako spoločnosti s vlastnými základnými právami prislúcha právo slobodne usporadúvať svoj domáci náboženský život pod vedením rodičov. Rodičom patrí ďalej právo určiť podľa svojho vlastného náboženského presvedčenia, akú náboženskú výchovu majú dostať ich deti. Občianska moc má teda uznávať právo rodičov na skutočne slobodnú voľbu škôl a ostatných výchovných prostriedkov... Rodičovské práva sa porušujú aj vtedy, keď sú deti nútené navštevovať školské predmety, ktoré nezodpovedajú náboženskému presvedčeniu rodičov...“.
Slovensko sa hlási ku kresťanskej viere pomerne slušným počtom katolíkov, kresťanov. Referendum môže diagnostikovať úprimnosť našej viery, odhaliť pretvárku a zradu, preveriť hĺbku nášho vzťahu k samému Ježišovi Kristovi. Nepodceňme šancu podporiť pravé hodnoty a odovzdajme svoj hlas, lebo možno v budúcnosti už takúto šancu nemusíme mať.